Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vývoj hry v Game Makeru – 2. díl – O objektech a programování chůze u hráče

28. 11. 2012

 Vítejte u návodu na vývoj hry v Game Makeru! Game Maker je program na vytváření her buďto pomocí jednoduchých ikonek, anebo rovnou v jazyce Python. V našem tutoriálu se zaměříme na tvorbu 2D koridorovky.


 

    1.díl – O objektech

    Vysvětlivka o tom, co jsou to objekty

  • objekty jsou instance, které mají přiřazený obrázek (Sprite), nebo ho nemají.

  • Objektům nastavujeme Události (Events) a Akce (Actions)

  • Události říkají, jaký typ akce se bude provádět

  • Akce zadávají přesné chování objektu (instance)

Začínáme programovat

Nejdříve si musíme vytvořit obrázek k objektu hráč. Klikneme na obrázek Pac-mana na horní liště. Vyskočí nám okno. Napíšeme spr_hrac. Píšeme vždy bez diakritiky (háčků a čárek), jinak by nám to program nevzal. „Spr“ nám značí, že se jedná o Sprite. Dáme Edit Sprite. Dáme si list papíru , tam máme 32 na 32. Přepíšeme to na 64 na 64. To je velikost papíru. V Game Maker Sprite Editoru se kreslí průhledně. Pokud byste si nakreslili nějaký obrázek v jiném programu, a tento program nemá pozadí průhledné, jako v tomto programu, musí si dát Images Make opaque. Tím se nám vynuluje barva pozadí a zprůhlední. Ale vraťme se k první variantě, tedy ke kreslení přímo v programu. Poté, co jsme si vybrali velikost obrázku, jdeme kreslit. Nejprve si nakreslíme kuličku. Vybarvěte ji podle svého mínění, ale nejlepší je nějaká šedá. Pak dáme fajfku, klikneme na OK. Poté klikneme na modrý kruh. Tím vytvoříme objekt. Napíšeme jméno objektu: obj_hrac. Pak vybereme náš Sprite, hned vedle okna je výběr. A nyní konečně na programování.

Programování objektu obj_hrac / chůze

Do Events klikneme pravým tlačítkem, dáme Ad Event. Vyskočí nám okno s Událostmi. Je tu mnoho složek, ale nás bude zajímat Keyboard Letters W. Máme událost, která říká: „Když stiskneme klávesu W, udělá se...“ Na místě teček bude akce. Vybereme ze záložky Move první ikonku. Přetáhneme ji do pole Actions a vyskočí nám okno. Klikneme na šipku nahoru. Do kolonky Speed zadáme 4. Pak díme OK. Tím jsme naprogramovali, že: „Když stiskneme klávesu W, udělá se to, že se instance obj_hrac posune nahoru rychlostí 4. Pak pravým tlačítkem klikneme na event a dáme Duplicate Event. Pak akorát klikneme na A, zadáme šipku doleva, pak S, dáme šipku dolů, pak D a dáme šipku doprava. Pak klikneme na obdelníček, tím vytvoříme místnost. Do místnosti vložíme hráče. Pak klikněte na Play na horní listě. A hotovo!

A to je z dnešního tutoriálu vše, doufám, že se vám líbil a že jste docílili pohybu kuličky.